MEHMET AKSOY

SCULPTURE HEYKELTIRAŞ

Ben heykeli zamanın ve mekânın “ben” üstünden sesi soluğu olarak düşünüyorum. Zaman, dördüncü boyut; bilim adamlarının ve sanatçıların yakalamaya ve hatta ispatlamaya çalıştıkları bir şey.

MEHMET AKSOY

ÖZGEÇMİŞ

1939 Yayladağı, Hatay’da doğdu.

1961–1967 İ.D.G.S. Akademisi Heykel Bölümünde Prof. Şadi Çalık Atölyesi’nde öğrenim gördü.

1969–1970 İ.D.G.S. A Heykel Bölümü’nde asistanlık yaptı.

1970–1977 Devlet bursuyla yurt dışında öğrenim gördü. 1972’ye kadar Londra’da kaldı.

1972 Berlin Türk Akademiker ve Sanatçılar Derneği’nin kurucu üyeliğini ve başkanlığını yaptı.

1972-1978 Berlin Yüksek Sanat Okulu Heykel Bölümünde “Meisterschule”.

1976 Antalya Film ve Sanat Festivaline katıldı, 2 ay süresince belediye meydanında kamuya açık heykel çalışması yaptı.

1977 Nazım Hikmet Projesi’nin yönetimini yaptı.

1978–1981 İ.D.G.S. A Heykel Bölümü Taş Atölyesi’nde öğretim görevlisi olarak çalıştı.

1981–1989 Yılları arasında Berlin’de serbest sanatçı olarak çalıştı.

1989 Tarihinde Türkiye’ye döndü, 1989’dan beri Türkiye’de çalışmaktadır.

1982–1986 Kranoldplatz Berlin’e “Buluttan Sevgililer” adlı heykeli yaptı.

1984–1987 Berlin Schlesischestor ‘a “İş Göçü” adlı heykel ansamblesini yaptı.

1986–1988 Berlin’de ”Cemal’in Rüyası” isimli taş heykeli bitirdi “Stedhaus Böcklepark” gençler yurdu binası önüne dikti.

1989–1991 Potsdam’a dikilen “Meçhul Asker Kaçağı” heykelin yaptı.

1989 II. Uluslararası İstanbul Bienaline Aya İrini’deki “Şahmeran Öyküleri” adlı proje ile katıldı.

1990 III. Aysa-Avrupa Bienaline katıldı.

1990 “Ayrılık” adlı heykeli İstanbul Bebek Türk Merchant Bank’ın önüne dikildi.

1990 Karacaahmet’te, bir aile mezarlığı için heykel yaptı.

1991 Ankara Esenboğa girişinde doğal kayaları içine alan “Toprakana” heykel projesi üstünde çalıştı.

1992 Ankara Altınpark için “Gökkuşağının Altında” heykel projesine başladı.

1995 Ankara Belediye Başkanlığı tarafından “Periler Ülkesinde” adlı heykel müstehçenlik nedeniyle kaldırıldı ve Gökkuşağının Altında Heykel çalışması durduruldu.

1995 Borsa binası önüne “Ayı ve Boğa” heykeli dikildi.

1995–1998 İzmir Selçuk Kurtuluş Yolu Anıtı yapıldı.

1996 Bergama’da yol kavşağında, 17m yükseklikte, 300 ton taştan oluşan “Nike Heykeli” çalışmaları başladı. Bergama’ya nakledildi, Belediye Başkanının seçimlerle değişmesinden sonra yeni Belediye Başkanınca proje donduruldu. Taşlar ve Sanatçı halen beklemekte…

1998 Boyacıköy İST. Tüncay Artun mezarı için heykel yapıldı.

1998-2000 Cumhurbaşkanlığı Hüber Köşkü İst. IO Bosphorous, Kurtuluş Savaşı ve Atatürk Heykellerini yaptı.

1999 Zincirlikuyu İST. Sıtkı Coşkun Mezarı için heykel yapıldı.

2001 Datça Can Yücel mezar heykeli yapıldı.

2001 İş Bankası Kuleleri Kibele Çeşmesi yapıldı.

2003-2004 Yenişehir Soyak Kibele Evleri heykel projeleri tamamlandı.

2005–2008 Kars Kalesi karşısındaki tepeye 35m yüksekliğinde “İnsanlık Abidesi” adlı heykel ve çevre düzenlenmesi çalışmaları yapıldı.

2007–2008 İ.T.Ü Maslak kampusü kütüphane önüne Hazerfen ????

2010–2011 Türk Hava Kuvvetleri “100. Yıl Anıtı” nı yaptı

2011, 2005 yılında çalışmalarına başladığı “İnsanlık Anıtı”nın hükümet tarafından yıkımına karar verilmesine gösterdiği tepkilerle gündeme geldi. Kamuoyundan büyük destek aldı.

2012 Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde Mehmet Aksoy 50. Yıl Retrospektif Sergisi açıldı. Burada yeni yaptığı Deniz mi Olsam Bulut mu? Evrenin Bekçisi ve Sağaltıcı Şaman isimli heykelleri sanatseverlerle buluştu.

MEHMET AKSOY

ÖDÜLLER

1966 Devlet Resim ve Heykel Sergisi 2. lik Ödülü

1970 Devlet Resim ve Heykel Sergisi 1. lik Ödülü

1979 Devlet Resim ve Heykel Sergisi 1. lik Ödülü

1982-1983 Luthar Platz Heykel Yarışması 2. lik Ödülü

1985 Bundengartenschen Heykel Yarışması 2.lik Ödülü

1990 Ankara Sanat Kurumu Plastik Sanatlar Dalında “Yılın Sanatçısı” Ödülü

1990 III. Asya – Avrupa Bienali Büyük Ödülü

1990 Plastik Sanatlar Dalında Sedat Simavi Vakfı Ödülü

2004 ODTÜ Üstün Hizmet Ödülü

2008 Artist 2008 TÜYAP Onur Sanatçısı Ödülü

2010 ÇAĞSAV Ankart Onur Ödülü

2011 Halk Evleri Sanat Ödülü (Sanatını insanların kardeşliğine adama kararlılığından dolayı)

{

Beni terk etmekte olan zaman.
Senin çocuk gözlerinden bakıyor.
Gidiyorum
Geri gelemem
Kal desen de kalamam
Kalan zaman zaman içinde.
Benden kaçtı
Heykellerime saklandı zaman
Zaman zamana gebe kaldı
Bekle zaman zaman doğursun…

MEHMET AKSOY

MALZEME VE USTALIK ÜSTÜNE ÖZDEYİŞLER

Taşı kes, taş kasabı olma. Ustalığın taşı yenmeye değil, taştan heykel yapmaya yarasın.

Çekicini, murcunu öyle tut, öyle vur ki elin nasır tutmasın. Çekicin sapı, kolun ve kolunla omuz başına kadar uzar, unutma! Çek, salla, döndür ve murcun üstüne bırak; çek, salla, döndür ve bırak… Kolunla çizdiğin daire ne kadar büyükse o kadar güçlüsün.

Kızgınlıkla taşa vurma eline vurursun.

Ters damar keskin murç, dik vuruş ve sabırla yontulur.

Taş eğilmez kırılır.

Çatlak taştan tok ses çıkar.

Taş taşırım laf taşımam.

Taşı okşa; bakan gözün görmediğini elin gözü görür.

Heykel aklın gözüyle tasarlanır, yüreğin eliyle yapılır.

Biz kütleyi değil ışığı yontuyoruz.

Aklın ve yüreğin duyarlılığı, bileğinin gücü, elinin hüneri murcun sivri ucundan taşa hassas darbelerle öyle akıp girsin ki, taşın içindeki heykelin etini incitmeden üstündeki kabuğu kırsın atsın.

El yüreği, yürek gözü, göz aklı etkiler. Ve de tersi; akıl gözü, göz yüreği, yürek eli… Bu etkileşim sürer gider. O yüzden de hiçbir teknoloji harikası makine sanat yapamaz. Araba yapabilir, televizyon yapabilir, bilgisayar yapabilir, robot yapabilir, hatta taş yontabilir ama sanat yapamaz. Bütün bu harika makineler ancak insan elinin emrinde, o elin uzantısı, fişe takılmış hali olduğundan sanat olur.